Užívání médií je pro prakticky všechny děti každodenní samozřejmostí. Nemít svou televizi se dnes již nejeví dětem jako hendikep, protože mají jiné obrazovkové platformy k dispozici. Všeobecným fenoménem u dětí je YouTube a TikTok. U starší věkové skupiny je důležitým aspektem vlastní produkce videí na tyto platformy, nebo také obsahů na Instagram. Digitální kompetence se často rozvíjí hraním her, nebo natáčením a editací vidí. Jejich rozvoj ale neznamená zároveň rozvoj i analytického myšlení a schopnosti vyhodnocování. Tato a další zjištění přinesla studie mediální gramotnosti osob mladších 15 let v České republice, kterou zpracovali experti Katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Filosofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Ze studie dále vyplývá, že roste míra používání mobilů, tabletů, a to už od nejnižšího věku. Již děti nejmladší věkové skupiny mají kompetence ve vztahu k technologiím: umí ovládat televizi ovladačem, umí zpravidla i spustit speciálním tlačítkem Netflix nebo Youtube. Znají zpravidla číslo, které na ovladači televize mají zmáčknout pro svůj oblíbený kanál. Obdobně u tabletu nebo mobilu věcí, jakými pohyby rukou a stisky prstem určitě ikonky mohou zapnout fotoaparát.
S rostoucím věkem narůstá množství dětí s vlastními technologiemi, obzvláště mobilem a klesá míra předběžných restrikcí rodiči.
Facebook je jen málo používanou platformou, maximálně na komunikaci s rodinou či pár přáteli, a to spíš u těch starších. U dospívajících je významný Instagram. Dívky staršího školního věku častěji užívají sociální sítě než chlapci a častěji jsou vystavovány anonymním nabídkám na zasílání fotek či setkávání. To u většiny z nich vede k více reflektovanému užívání a např. k uzamykání svých profilů.
Vedle věku jsou významnými determinanty úrovně mediální gramotnosti jevy jako výchovny styl rodičů a vliv starších sourozenců.
Celá studie je na této stránce.
Zdroj informací: https://www.rrtv.cz/