NKÚ: Transformace systému péče o ohrožené děti: počet dětí v ústavech se zásadně nesnížil, pěstounská péče roste jen pozvolna

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) ani po 16 letech a vynaložení stovek milionů korun Ministerstvo práce a sociálních věcí spolu s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvem zdravotnictví nedokončily transformaci systému péče o ohrožené děti, se kterou začaly již v roce 2009. Nedošlo k sjednocení systému péče pod jeden resort a nebyly vytvořeny všechny potřebné standardy kvality náhradní rodinné i ústavní péče. Nebyl přijat ani mnoho let plánovaný zákon o ochraně dětí. MPSV také pro pracovníky sociálně-právní ochrany dětí nezajistilo zákonem požadovaný informační systém, což jim znesnadňuje práci a zatěžuje je nadbytečnou administrativou. Tato zjištění ukázala kontrola NKÚ. Ministerstvo práce a sociálních věcí se závěry NKÚ nesouhlasí. Resort tvrdí, že od roku 2013 byl z iniciativy MPSV ve spolupráci s dalšími resorty systém péče o ohrožené děti postupně transformován a modernizován. Během tohoto období prodělal více koncepčních změn, než za předchozích 50 let. Prioritou MPSV je, aby děti vyrůstaly v rodinném prostředí namísto ústavní péče. Počet dětí v náhradní rodinné péči stoupá, stejně jako počet pěstounů, zejména těch na přechodnou dobu. Dokazuje to počet žádostí o zařazení do evidence, který od léta vzrostl o 100 %.

NKÚ uvádí, že za uplynulých 12 let bylo prostřednictvím projektů EU poskytnuto na podporu transformace systému péče o ohrožené děti celkem 701 mil. Kč. Projekty MPSV za 498,4 mil. Kč nepřinesly významný posun ve snižování počtu dětí v ústavech ani v podpoře náhradní rodinné péče. A v projektech za 202,9 mil. Kč, které realizovali především poskytovatelé sociálních služeb, vytvářeli příjemci dotací opakovaně obdobné, vzájemně přenositelné analýzy a metodiky. Navíc v období, kdy MPSV tvořilo vlastní, celorepublikově využitelné materiály. Účelnost takto vynaložených peněžních prostředků tím byla významně snížena.

Kontrola ukázala, že v sociálně-právní ochraně dětí chybí jednotné směřování. Od roku 2015 se problematiky dotýkalo minimálně 32 strategických a koncepčních dokumentů, které ale – i podle vyhodnocení MPSV – nebyly vzájemně koordinovány. Do doby ukončení kontroly NKÚ v srpnu 2024 neexistovala nová právní úprava (zákon o ochraně dětí a podpoře rodin), jejíž návrh mělo MPSV na základě zadání vlády zpracovat do prosince 2014. Neshody mezi kontrolovanými ministerstvy zapříčinily, že se nepodařilo sjednotit služby pro ohrožené děti pod jeden resort.

Už 12 let neplní MPSV zákonnou povinnost spravovat informační systém, který by pracovníkům sociálně-právní ochrany dětí poskytl potřebné údaje např. o žadatelích o osvojení či o dětech v evidenci. Systém dodnes MPSV nezajistilo. Na jeho přípravu přitom od roku 2018 vynaložilo 2,1 mil. Kč. Od roku 2023 začal resort vytvářet jiný způsob evidencí formou sdílených jednoduchých tabulek MS Excel.

V důsledku nečinnosti MPSV jsou tak pracovníci sociálně-právní ochrany dětí zatíženi nadbytečnou administrativou a nedisponují potřebnými informacemi, které by jim usnadnily práci a zrychlily např. umísťování dětí do pěstounských rodin. To potvrzují i některé odpovědi z dotazníkového šetření, které NKÚ v souvislosti s kontrolou provedl u celkem 671 respondentů, z nichž 515 se zabývalo umísťováním dětí do náhradní rodinné péče.

Celá kontrolní zpráva k přečtení zde. Vyjádření MPSV pak zde.

Zdroj informací: www.nku.cz, www.mpsv.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek