Česká školní inspekce (dále jen “ČŠI”) zveřejnila tematickou zprávu o faktorech, které ovlivňují přechod dětí z mateřské do základní školy. Jedním z negativních rysů spojených se začátkem primárního vzdělávání je podle ČŠI přetrvávající vysoká míra odkladů zahájení povinné školní docházky, a to navzdory řadě opatření, která byla za účelem jejich redukce v uplynulých letech zavedena. Jedná se především o zavedení povinné předškolní docházky, změnu termínu zápisů do základních škol nebo dovybavení školských poradenských zařízení diagnostickými nástroji pro posuzování školní zralosti.
Zpráva zmiňuje jako hlavní zjištění například:
- mateřské školy se v nedostatečné míře věnují logopedické prevenci, ačkoli logopedické vady a poruchy řeči představují jednu z nejčastějších příčin odkladů povinné školní docházky a jako častý nedostatek z hlediska školní připravenosti je označují i učitelé 1. ročníků ZŠ
- další vzdělávání pedagogických pracovníků prokazatelně přispívá k větší individualizaci vzdělávání
- vysoký počet zapsaných, resp. přítomných dětí se negativně projevuje v charakteru a frekvenci uskutečňované komunikace se zákonnými zástupci
- pětina mateřských škol nedostává od základních škol žádnou zpětnou vazbu týkající se připravenosti dětí a více než třetina mateřských škol nevyhodnocuje úspěšnost dětí v dalším vzdělávání na základní škole.
Zpráva mluví také o regionálních zjištěních. V Ústeckém a Karlovarském kraji dochází k souběhu nízkého zapojení 3-5letých dětí do předškolního vzdělávání, nadprůměrného podílu dětí zahajujících předškolní vzdělávání až ve věku 5 let, většího počtu porušení povinnosti zákonných zástupců přihlásit děti k povinnému předškolnímu vzdělávání a rovněž i nízké účasti v povinném předškolním vzdělávání. To se samozřejmě promítá o v horších výsledcích vzdělávání mateřských škol a v obtížnějším přechodu do základní školy včetně vyšší míry odkladů povinné školní docházky.
Celá zpráva je k přečtení zde.
Zdroj informací: www.csicr.cz