Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zjistil, že školy nebyly připraveny na distanční formu vzdělávání a před vypuknutím pandemie se potýkaly s nedostatkem potřebným informačních a komunikačních technologií (ICT), zejména notebooků či tabletů. Na podporu digitálního vzdělávání vynaložilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) během pandemie ze státního rozpočtu a evropských fondů celkem 8,2 miliardy korun. Díky podpoře vzrostl v roce 2021 počet přenosných ICT zařízení ve školách v porovnání s rokem 2018 o neskutečných 91 %. Například v roce 2018 přidalo jedno přenosné zařízení na 15,5 žáka a v roce 2021 již pouze na 6 žáků. Období pandemie tak paradoxně přispělo k rozvoji digitálního vzdělávání.
NKÚ se také zaměřil na využití digitálních učebních materiálů ve výuce. V digitálním vzdělávání patří práce s digitálními učebními materiály, jako jsou například pracovní listy, videa, zvukové ukázky, animace, simulace apod., mezi klíčové dovednosti učitelů. Tyto učební materiály byly dostupné na Metodickém portálu RVP.CZ, který spravoval Národní pedagogický institut ČR. Portál však učitelé příliš nevyužívali. NKÚ zjistil, že portál obsahuje velké množství nepřehledně uspořádaných vzdělávacích materiálů, a proto ho nelze považovat za uživatelsky přívětivý a atraktivní, což potvrdil i NPI. Například jen katalog digitálních vzdělávacích zdrojů obsahoval na konci června 2022 přibližně 46 500 materiálů. Z toho však 64 % nebylo nikdy žádným uživatelem zobrazeno.
NKÚ se také ptal skoro 29 tisíc rodičů na jejich zkušenosti s výukou během pandemie. Více než polovina z nich uvedla, že musela kvůli distanční on-line výuce pořídit nové ICT vybavení. Tři čtvrtiny rodičů považují ICT ve výuce za užitečné a více než polovina z těchto rodičů si myslí, že by mělo být podporováno od 1. stupně základní školy. Celkem 8 z 10 žáků rodiče pomáhali s distanční on-line výukou. Nejčastěji se jednalo o přípravu na výuku a technické zajištění výuky. NKÚ se také dotazoval na komunikaci se školou. Před pandemií hodnotilo komunikaci se školou jako snadnou 92 % rodičů. Na začátku pandemie byla komunikace se školou obtížná pro 20 % dotázaných rodičů a na konci pandemie byla podle rodičů žáků komunikace se školou snazší než na začátku.
Více informací na této stránce a graficky na této.
Zdroj informací: www.nku.cz