PAQ Research spustil novou interaktivní Mapu vzdělávacího ne/úspěchu na mapavzdelavani.cz. Podle sociologa Daniela Prokopa není vzdělávací neúspěšnost ve formě propadání nebo nedokončování základní školy jen problémem Karlovarska nebo Ústecka. Trápí i řadu bohatších krajů. Míra neúspěšností úzce souvisí se sociálními problémy v regionu, jako jsou například exekuce nebo bytová nouze.
Mapa vzdělávacího ne/úspěchu je interaktivní a nabízí tak možnost podívat se na vzdělávací problémy jednotlivých obcí s rozšířenou působností (ORP). “V mapě jsou i speciální funkce, jako je srovnání s podobnými ORP. Nemá cenu porovnávat neúspěšnost v chudých regionech s Prahou. U nás uživatel vidí, zda vzdělávací neúspěšnost či financování školství v jeho lokalitě nezaostává za těmi, které mají podobné sociální složení.“ říká jeden z hlavních autorů Mapy ekonom Václav Korbel z PAQ Research.
Nejdůležitější zjištění z mapy ve zkratce:
- Vzdělávací neúspěšnost je silnější v regionech zatížených sociálními problémy – exekucemi a bytovou nouzí.
- Je třeba rozvíjet potenciál znevýhodněných dětí.
- Jsou velké rozdíly míry propadání a nedokončování základních škol v Česku. Někde i desetinásobně.
- ORP zasažené chudobou dostávají v průměru na žáka méně finančních prostředků než ty bohaté. ORP, kde vzdělávání zaostává, jsou často podfinancované.
Zdroj informací: www.mapavzdelavani.cz, www.paqresearch.cz